onsdag 12 september 2012

Smultronsommar



Det blev en riktigt lat sommar. Eller kanske snarare en sommar med tid för eftertanke och reflektion. Jag behövde det.

Jag har fått tid till att utvärdera min verksamhet, tid till att tänka över om jag gör rätt saker i rätt ordning och om siktet är rätt inställt. Nu har det mesta ramlat på plats och det är en stor lisa för själen.

Trots att jag dansade soldanser mest hela tiden så fortsatte det att regna nästan varje dag. Ändå har vi haft en sommar som nu i minnet känns som en sommar med guldkant. När min syster hälsade på hos oss plockade vi 3 liter smultron. Jag och min syster har växt upp vid Polcirkeln. För oss var det lyx om man hittade 3 dl smultron under en hel sommar när vi var barn. Då förstår ni känslan inför detta överflöd som förunnades oss i år.

Det mesta åt vi upp genast. Men lite smultron har jag fryst in. Smultronen lades ut på ett fat och fatet ställdes in i frysen. När bären var frysta lade jag dem i en lagom stor burk tillbaka i frysen (tar mindre plats på det sättet). När det är dags att äta upp de rara bären häller jag upp dem direkt som dekoration innan de har hunnit tina. Det blir snyggt på tårtan, cupcakes, pajen eller vad det nu är som ska dekoreras.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar