måndag 17 september 2012

Gårdspumpen är på plats



På vår gård finns den gamla grävda gårdsbrunnen kvar. På brunnslocket finns ursparning för en gårdspump. Tyvärr har den ursprungliga pumpen gått förlorad med tiden. Kvar fanns bara hålet i brunnslocket. Med barn i huset är hålet i brunnslocket en ständig källa till oro. Där borde sitta en pump istället. Precis som det var från början.

Under flera års tid har vi letat efter en lämplig pump. Alternativet att köpa en nytillverkad har inte känts fullt så tilltalande. Vår livsfilosofi bottnar i att spara på vår miljö och återanvända så mycket som möjligt så långt det är funktionellt möjligt. Så tiden har gått i väntan på rätt tillfälle.

Tills vi var på gårdsauktion här i trakterna i somras. Jag hade siktat in mig på några vackra välhållna satsbord och en Carl Malmsten-möbel. Min man tog en titta-runt-runda i uthusen. Han kom snabbt tillbaka med en speciell glimt i ögonen. Han hade hittat en otroligt rostig gammal gårdspump. Totalt täckt av damm och ordentligt undanstuvad på logen trodde nog ingen att den skulle räddas undan sopcontainern.

Min man såg potentialen, vilket jag ska erkänna att jag själv inte riktigt gjorde där och då. Absolut ingen ville ha den där pumpen utom min kloka äkta man ;-) Som tur var motarbetade jag inte hans entusiasm utan drog på mej handskarna och hjälpte till att kånka upp alla delar (bl a 5 m järnrör) på släpvagnen efter en superkort budgivning.

Nu är den på plats! Efter åtskilliga timmar av slipning, rostskyddsbehandling, utbyte av utslitna reservdelar och målning står den nu här stolt på brunnen och skiner. Visst var det spännande att börja pumpa och höra hur röret för varje tag med hävstången gav dovare och dovare ljud ifrån sej. Vilken lycka och lättnad när brunnsvattnet äntligen strömmade ut ur pumpen. Nu behöver vi inte använda dricksvattnet för att vattna i trädgården.

Vi hittade en hemsida med webshop som finns på www.gårdspumpen.se som har varit till stor nytta för oss under renoveringen av pumpen. Här finns utförliga manualer och möjlighet att beställa nya reservdelar. Vi har bara goda erfarenheter av deras service. Den här reklamen får jag inte betalt för utan vill bara dela med mej av vår goda erfarenhet.

1 kommentar:

  1. Vi har tänkt skaffa en sån också - när det blir elavbrott och den moderna funkar inte, blir vi utan vatten.. Bara väntar för första höststormen..

    SvaraRadera