onsdag 26 september 2012

Porslinsblomman



Nu blommar porslinsblomman i mitt arbetsrum. Varje år vid den här tiden gläder den oss med massor av porslinslika blommor och en nästan bedövande doft vid skymningen. Jag vet inte vilken sort det är, den ser inte riktigt ut som den gamla vanliga Hoya carnosa.



Min planta tog jag som skott av en planta som stod i ett fönster på en vacker kursgård där jag föreläste. Jag har hört sägas att blomskott ska man helst sno (tjyvskott) och absolut inte tacka för. Då blir plantan som vackrast och kraftigast. Jag vet inte hur det är med det men faktum är att just denna planta har varit väldigt livskraftig och rikblommande.

Under de 10 år som den har funnits i min vård har jag planterat om den endast en gång. Den står i en lerkruka med ganska kraftig, mullrik jord. Under sommarhalvåret vattna jag med växtnäring i vattnet varannan vecka. Poslinsblomman står i ett söderfönster där en markis skuggar under de soligaste dagarna. Min planta får ingen vintervila men lite mindre med vatten under vintern. Om du skulle vilja ha ett skott av min planta är du välkommen att höra av dej. Jag sprider gärna blomsterglädjen vidare.

1 kommentar:

  1. Hej Moa,
    vad kul att du hittat till mig och tusen tack för din gulliga kommentar! Jag är en inbiten papperspysslare och tycker det är ett perfekt sätt att varva ner från jobbet.
    Tack också för din omtanke om vår saknad av lilla Cesar.
    Så fin din porslinsblomma ser ut, jag tror jag har samma sort som du men den blommar inte ännu.
    Ha en bra vecka, hoppas vi hörs igen!

    SvaraRadera