onsdag 18 januari 2012

Renoveringsprojekt nr femtioelva

Nu har sotaren varit här så nu fungerar inte vår värmepanna. Irriterande. Tack och lov för vedspisen säger jag bara. Allt sot som sätter sig i huden går bara inte att få bort. Till slut ser jag ut som en sotare även jag, fastän jag tvättar och tvättar. Nåja, vad är väl lite värme i huset, jo alldeles underbart ! Fortsättning följer kan jag garantera.

Jag hade egentligen tänkt skriva om vår renovering av alla innerdörrar. I vårt hus finns 13 st innerdörrar. Nu har vi renoverat 9 st. Vi börjar se slutrakan närma sig. Så att vi kan kasta oss in i nästa projekt. Det är ju så med gamla hus, det finns alltid massor att göra.


Det visade sig att alla innerdörrar var gamla gedigna spegeldörrar i massivt trä. Någon gång på 40-talet försågs de med masonitskivor och nya beslag. Släta och fina blev de. Nu har tiden hunnit ikapp och nu tycker vi naturligtvis att det är mycket vackrare med originalen.


Vi har betat av dörr efter dörr, rivit masonit, spacklat och slipat och målat. Vi har använt vattenburen snickerifärg, högblank och vit, till samtliga dörrar som är klara.


Nu när den senaste (10:e dörren) togs fram började jag fundera. Skulle det inte vara intressant, kul och lärorikt att måla med linoljebaserad färg istället? Vi får se vad det blir. Fortsättning följer även när det gäller detta projekt. Vill du se utförligare beskrivning av renoveringen kan du följa den på Byggla.se

Ha det gott i januaridiset hälsar
 Moa

4 kommentarer:

  1. Vilken tur ni hade som hade så fina dörrar under masoniten, hos oss är tyvärr alla dörrar utbytta. Klart du ska testa måla med linoljefärg, det ger en helt annan känsla.

    Ha det gott!

    SvaraRadera
  2. Tack för härlig kommentar på min blogg, - jag är så glad att du lämnade ett litet spår, så att jag hittade hit!
    Jag anar att vi har gemensamma erfarenheter av livet i ett gammalt hus. Jag hajade nästan till när jag såg bilden på den gröna dörren, - vi har en identiskt lika dörr här hemma, både färgen, handtaget och övriga utseendet.
    Nu ska jag genast läsa vidare här på bloggen!
    Må så gott!
    /Anna-Karin

    SvaraRadera
  3. Hej!

    Kan tänka mig att den radiostyrda helikoptern var populär. Och passade alla åldrar i familjen :)
    Jag hittade lite kläder åt mannen. Han tycker det är så tråkigt att handla kläder och jag älskar´t så det var inte svårt att hitta på vad jag skulle köpa :) Det finns ju så mycket snyggt till herrar.
    Sen får han 2 nätter på hotell och entrebiljetter till Motorcross VM i juli. Det blir han och jag som åker iväg på det. En helg för oss själva. Kan vara mysigt och behövligt nu när vi blivit föräldrar.

    Vilken skillnad på dörrarna. Vilket jobb det måste vara.

    Ska kika vidare här inne! Trevlig helg! Kram Maria

    SvaraRadera
  4. Hej igen!

    Jag har bara målat några fönster med linoljefärg. Skillnaden är att det blir så mycket tunnare och ser ut att gå in i träet i stället för att lägga sig utanpå som plastfärg gör. Torktiden var oändlig :-). Sen får man vara medveten om att det gulnar med tiden om det inte utsätts för solljus men ställer man föremålet i fönstret blir det vitt och fint igen! Slutsatsen för mig är: Mer jobb men bättre resultat.

    Ha det gott!

    SvaraRadera