fredag 27 januari 2012

Hattmani


Jag har pippi på huvudbonader. Hattar och mössor har blivit ett samlarobjekt för mig. Här är mitt senaste fynd. En käck mössa med tofs av konstmaterial. Gissar att den är tillverkad någon gång på 70-talet. Den kommer från Wigéns, har litet brätte av skinn och handsytt foder av siden. Nu ska vi snart ut på promenad min mössa och jag.

Mössan och jag fann varandra i en guldgruva som heter Iris Mode. Man ska ju inte nämna damers ålder men innehavarinnan är ett krutpaket på 80+. Hon har haft sin lilla butik sedan 50-talet och hon kan sitt värv. Säger hon att "den där kan du inte ha" då lyder jag. Yrkeskunskap ska man ha respekt för.

Hon väljer kunder till sina hattar om ni förstår vad jag menar. Gillar ni hattar ska ni absolut göra ett besök hos Iris, det är en upplevelse.

Ha en skön helg med eller utan mössa hälsar
Moa

2 kommentarer:

  1. Sicken skapelse! Det känns som att du behöver en ärtig rutig duffel till och så en läderportfölj.
    Själv har jag aldrig lärt mig att komma överens med vare sig mössa eller hatt..

    Filten på sängen kommer från Ikea, och heter Ofelia, vill jag minnas.

    SvaraRadera
  2. Fin var den. Ja, man kan faktiskt kalla den för en skapelse ;-). Och så ska man lyssna på vad gamla tanter har att säga, för helt plötsligt tillhör man själv den skaran...

    SvaraRadera