torsdag 5 januari 2012

Ha en trevlig trettondagsafton !


I morgon dansas julen ut. Men ikväll ska vi ha fest här hos oss. Jag har dukat med min favoritservis. Den heter "Diné" och tillverkades av Rörstrand en gång i tiden. Jag letade efter en vacker klassisk servis i vitt porslin och till slut föll jag för Diné. Det har jag aldrig ångrat, den kommer jag nog aldrig att tröttna på. Det är egentligen succéklassikern "Blå blom" från samma tillverkare, men utan de blå klasarna.


Linneduken och servetterna har min svärmors mamma vävt. För att berätta hela historien så har hon odlat linet, skördat det och bearbetat det för att sedan bleka och väva underbara alster av tråden. Tänk den som hade fått gå i lära hos henne..................Men jag mötte min blivande make först när hans mormor hade gått bort. Så jag får nöja mig med att använda, hedra och glädjas över allt det vackra som hon skapade.


Ha en riktigt trevlig helg och njut av den långa ledigheten, med eller utan snö !
Moa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar