onsdag 25 januari 2012

Karin och jag


Min man har gett mig en bok som jag lusläser just nu. Den är skriven av Lena Rydin och handlar om Karin Larsson som en gång i tiden bodde på Lilla Hyttnäs i Sundborn. Numera är Carl och Karin Larssons hem museum. Dit kom jag en gång i tonåren under en tråkig turistresa. Sedan dess är jag fast.

Karin och hennes inredning, färger, hantverk och konst talade direkt till mig. Det var som att möta en gammal god vän som jag hade känt länge. Och den känslan har hållit i sig för mig.



Om Karin hade levt idag är jag helt säker på att hon hade varit en erkänd designer. Kanske med egen TV-show (trots att hon verkar ha varit naturligt blyg). Hur som helst så är jag mycket tacksam att så mycket av hennes produktion finns bevarad. Och att vi kan njuta av hemmets utformning ännu idag.


Hon var en skicklig och nyskapande textilkonstnär. När jag bläddrar i boken tycker jag att jag känner igen mig i de textilier som jag själv har valt att jobba med och säljer i min internetbutik. Jag hoppas att Karins arv innebär att skickliga hantverkare kan få uppskattning för det arbete som de utför i vår tid. Och att vi kan se värdet i det arv som vi har att förvalta.


Nu väntar bokföring, Skatteverket och andra munterheter för mig idag. Ska trots allt försöka hitta en "guldstund" och ta en promenad på lunchen. Jag hoppas att du också hittar guldstunder under din dag.

3 kommentarer:

  1. Karin Larsson måste ha varit före sin tid, eller så är hon tidlös i stil. Jag håller med helt, det är ett jättevackert hem hon bodde i.
    Tack för hälsningen
    Kramar
    AnnaMaria

    SvaraRadera
  2. Hej!

    Tack för din fina kommentar.
    Jag ska försöka få till ett inlägg hur jag gör bilderna :)
    Håll utkik :)

    Ha en fin kväll! Kram Maria

    SvaraRadera
  3. Hon har lämnat mycket fint bakom sig i alla fall. En människa att inspireras av :)

    Jag önskar dig en fin dag!
    Kram Sofia

    SvaraRadera