onsdag 2 november 2011

Sittin´ on the dock of the bay


Ni skulle bli förvånade om ni visste vad man kan göra till den låten. Igår kväll var jag på ett träningspass som hette duga. Idag känner jag av muskler som jag inte visste att jag hade. Alltid något. Så idag blir det till att ta det lilla lugna, sittin´ here resting my bones. Men fingrarna kan jag röra på så ett inlägg kan jag allt få till.

Igår eftermiddag (innan träningspasset) gick lillan och jag på visit. Som gåbortspresent tog vi med en burk med drömmar. Här kommer receptet:

100 g rumsvarmt smör
3 dl strösocker
2 tsk vaniljsocker
1 dl rumsvarm rapsolja
1 tsk hjorthornsalt
4 dl vetemjöl

Sätt ugnen på 150 grader. Rör smör, socker vitt och pösigt. Blanda i vaniljsockret och oljan. Sikta ner vetemjölet och rör snabbt ihop till en deg. Dela degen i 4 bitar, rulla till fingertjocka längder och skär varje längd i 12 bitar. Rulla varje bit till en boll och lägg den på bakplåt m bakplåtspapper på. Vill du ha större kakor så gör du t.ex 10 bitar istället för 12. Kakorna flyter ut lite när de kommer in i ugnen, så lägg dem inte för tätt på plåten. Grädda mitt i ugnen ca 20-25 minuter. Låt kakorna svalna på plåten, annars går de lätt sönder.

Vill du ha saffransdrömmar till jul rör du ner lite stött saffran i degen. Vill du ha kokosdrömmar så rullar du kulorna i kokosflingor innan du lägger dem på plåten. Nu kan du göra dina alldeles egna drömmar. Lycka till!

Ha en riktigt fin dag i novembersolen önskar Moa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar