tisdag 18 oktober 2011

Nu blommar de!


Jo, det är faktiskt sant. Nu när de isiga höstvindarna sätter in då blommar Julrosorna. Vår lilla ros har bott här långt innan vi flyttade hit, jag har ingen aning om hur gammal den är. Men gissa om jag blev glad när jag upptäckte den! Det är en gammal sort som blommar på hösten ända tills snötäcket bäddar in den för vintervila. Varje höst är det ett lika kärt återseende när de små vita blommorna plötsligt är där.

De senast två åren har den plågats av någon form av svamp-sjukdom. Det blir svarta runda fläckar på bladen. Pionerna smittades först, sedan kom fläckarna på Julrosen. Nu är Pionerna fläckfria och friska igen. Jag hoppas att samma sjukdomsförlopp följer för Julrosen. Är det någon där ute som vet vilken sjukdom det är och vad som är bäst att göra? Jag är väldigt tacksam för goda råd. Alla blir glada när de får syn på den lilla kämpen där som blommar när allt annat går till vintervila. Så vi vill ju gärna ha den kvar, frisk och fin.

Varma hälsningar i höstrusket från Moa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar