onsdag 19 oktober 2011

Jag som inte ens kan sy........


Men nu är köksgardinen klar! Tack vare alla kreativa, händiga, inspirerande och generösa bloggare som jag har haft förmånen att upptäcka så har även jag tagit tag i min pysselådra. Jag och symaskinen har sällan kommit överens. Det gjorde vi inte riktigt denna gång heller. Men nu har jag lärt mig att gå runt problemen, tack vare att jag har haft tillgång till era lärorika och kreativa bloggar.

Min mans mormor har lämnat efter sig en skattkista av textil kvinnokraft. Vi fick glädjen att ärva en stor del av hennes efterlämnade skatter. De handvävda överlakanen med handgjorda spetsar och broderade monogram har jag beundrat men inte riktigt hittat någon bra användning för. Tills nu! Nu ska jag sy fler gardiner. Detta är mitt förstlingsverk och jag är så glad och stolt.

Jag började med att klippa till lagom längd av lakanet och sydde en kanal för gardinstången. Sömmen blev naturligtvis inte rak eftersom det var jag och min symaskin som gjorde den. Men det döljer jag bakom den breda spetsen i överkanten av gardinen. Spetsen sydde jag fast med raksöm endast i överkant. Under den sydde jag fast de fyra banden som fungerar som rynkband. Spetsen i överkanten och rynkbanden köpte jag hos den vanliga sybehörsaffären, kostade inte många kronor. Klart!

Tack alla ni där ute i bloggvärlden som bidragit med era erfarenheter och goda råd, tips och idéer. Jag hoppas att jag i min tur kan inspirera andra som inte tror att de kan sy. Nu får symaskinen stå framme här hemma hos mig i allafall. Ni vet alla hur det är att fota i motljus så det kommenterar jag inte.............

Ha en finfin dag och fortsätt att pyssla hälsar Moa

2 kommentarer:

  1. Vilken fin gardin du gjort, och vad smart att sätta en spets upptill också, nu blev jag inspirerad, har också ett gammalt lakan liggande...

    Ha en fin dag!

    SvaraRadera
  2. Hej! Vad fin gardinen blev. Jag kan inte heller sy, egentligen men när man väl sätter sig med symaskinen så brukar det lösa sig rätt bra :)

    Så roligt att du gjorde dig till känna genom att lämna en kommentar hos mig. Det är alltid spännande att få reda på vilka som besöker mig :)

    Stort lycka till med din nystartade blogg!

    Ha en fin kväll!
    //Sofia

    SvaraRadera