torsdag 13 oktober 2011

Gården på kartan




Gården som vi bor på är ganska gammal. Jag och min man flyttade hit 2006. Vi har ingen anknytning till gården, ingen släktgård el dylikt. Vi såg det vackra landskapet, närheten till kommunikationer trots läget ute på landsbygden, vi såg de väl underhållna uthusen och den fina mangårdsbyggnaden som hade mycket potential. Så vi slog till och köpte den avstyckade gården.

När vi väl var på plats och hade startat renoveringen av bostadshuset blev vi mer och mer nyfikna på människorna som hade byggt de olika husen. Hur gammal var gården? Hur hade det sett ut här tidigare osv. Min man letade på lantmäteriets hemsida efter gamla kartor. Lantmäteriet har en hel skattgömma av kartor som numera finns att hämta på internet. Gissa om vi blev glatt överraskade av vad vi hittade! Vår gård är gammal, mycket gammal. Vi hittade kartor ända tillbaka till 1600-talet där gården finns med. Den vackraste kartan är ritad av lantmätare Jacob Braun och upprättad 1710. Idag finns det många fastigheter i vår by, men 1710 fanns det bara två gårdar och en kvarn.

Braun namngav gårdarna på kartan. Granngården fick heta Norribyn och den gård som nu är vår fick heta Söderbyn. Mitt emellan gårdarna låg en skvaltkvarn. Det fanns inget vedertaget namn på vår gård när vi flyttade hit, inget namn som Posten har i sitt adressregister. Så vi valde att ge gården ett eget namn. Då utgick vi från lantmätare Brauns karta och numera kallar vi vår gård för Söderbygården.

Nu vet du varifrån namnet på min blogg kommer. Vi trivs så bra här, vi har hittat hem nu. Den här gården har blivit "min plats på jorden". Jag hoppas att vi stannar här länge och att livet fortsätter att vara så positivt som det har varit sedan vi flyttade hit.

Jag har fotat en del av kartan från 1710 där man ser vår gård och delar av den då lilla byn. Visst är kartan vacker! Jag och min man tyckte att den var så fin att vi har kopierat den och några andra kartor från 1800-talet. Sedan har vi ramat in dem och hängt upp dem på en av väggarna här hemma hos oss.

Om du själv bor på en gammal gård som du vill veta mer om rekommenderar jag att gå in på Lantmäteriets hemsida och leta i deras arkiv. Du kanske också blir glatt överraskad av vad du finner!

Hör gärna av dig och berätta om du har hittat egna intressanta kartor hälsar
Moa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar