måndag 7 maj 2012

Tallriksmodellen

Min mans morfar har gjort förlagan till den här tallrikshyllan. Originalet tillverkades troligen någon gång på 40-talet för att göra tjänst i morfars och mormors kök. Sedan förde hyllan en något bortglömd tillvaro i svärmors gillestuga. Tills jag fick ögonen på den för något år sedan. Hyllan är ganska rymlig, stabilt utförd och trevligt utformad. Varför skulle man inte kunna nyproducera hyllor efter denna modell tänkte jag. När tanken var tänkt kunde jag inte släppa idén. Nu tillverkar jag tallrikshyllor efter den gamla förlagan och säljer i mitt nystartade företag. Allt görs för hand för att få bästa tänkbara kvalitet på hyllorna.



Vi satte upp en av de första hyllorna i köket och där fick några av våra gamla tallrikar ta plats. För en tid sedan skulle vi ta ner tallrikshyllan för att ge plats för andra funktioner i köket. I lillans barnrum behövdes en hylla för de sagor som blir mest lästa för tillfället. Jag har sett andra som använt tallrikshyllor som bokhyllor så vi testade idén hemma hos oss. Medan testet ägde rum insåg vi att det fanns mer plats än för bara sagoböckerna. Alla små gosedjur som far runt och ligger slängda överallt där de inte ska vara fick plats på övre hyllan. Där ryms även de högt älskade barbie-dockorna. På den nedersta hyllan får de lite större kramdjuren plats. Jättebra! Helt plötsligt går det att hålla reda på både böcker och gosedjur och dockor. Nu har vi infört stenhård rutin varje kväll innan sänggående: alla prylarna ska vara på plats i tallrikshyllan. Det bästa är att alla gillar rutinen för nu hittar man sakerna när man vill ha dem.



Just nu förbereder vi omtapetsering i dotterns rum så ni får hålla till godo med "testbilderna" från köket. När vi tog ner hyllan kom jag på att jag kunde skriva ett inlägg här om den. Idag ska jag inte stå i verkstan och slipa varken gunghästar eller hyllor. Idag väntar skrivbordsjobb med utformning av min nya webshop. Känns både gruvsamt och spännande och roligt på samma gång.

Jag önskar er alla därute en riktigt finfin vårvecka!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar