fredag 11 maj 2012

I läshörnan



Redan till jul fick jag romanen "Moderspassion" skriven av Majgull Axelsson, boken blev liggande ända tills för några dagar sedan. Jag har inte läst någonting av henne sedan tidigare men den här boken blev jag nyfiken på. Hon är fenomenalt skicklig på att skriva om hur socialt arv förs vidare och vilka förödande konsekvenser det till sist kan få. Jag har samtidigt lärt mig att "moderspassion" var en medicinsk term som användes under främst 1700- och 1800-talen för att beteckna olika tillstånd och ibland dödsorsaker som kunde drabba kvinnor, ofta i samband med moderskap. Om man släktforskar kan man ibland stöta på denna medicinska term som dagens vetenskap har gjort omodern.



Mina böcker läser jag ofta i min läshörna. I salen har vi en stor gammal stol, vackert snidad och klädd med gyllenläder. Den är så stor att jag får plats nästan som i en soffa. För att skydda stolen ligger ett lammskinn på sitsen och en värmande sjal hänger redo att svepa in sig i. Stolen står i ena hörnet med ytterväggar på båda sidor. Här är min läshörna, favorithörnet i huset. Jag kan höra bäcken brusa utanför och när det regnar, som idag, sjunger det i stupröret på utsidan.



Idag rustade jag mig med både varmt the och tänt ljus för att få bort den ruggiga känslan inombords. Man blir hurven den här våren, inte tu tal om den saken. Men boken var bra och nu har jag läst ut den efter några kvällars intensivt läsande. Känner du för att läsa bra böcker under sommaren, kanske i hängmattan eller på någon annan lämplig plats så rekommenderar jag "Moderspassion" av Axelsson.

Ha en mysig fredagskväll och en trevlig helg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar