fredag 25 maj 2012

Äntligen!



Så kom den då äntligen - sommaren!. Just nu sitter jag på verandan med en glass i handen och datorn i mitt knä. Termometern visar på +23 grader i skuggan och ännu är det bara förmiddag. Helt underbart. Alla äppelträden blommar nu, går man in under ett av träden och lyssnar så hör man surret av alla flitiga bin, humlor och andra som jobbar för fullt för att vi ska få massor av frukt att njuta av till hösten.

Den här tiden på året blir jag alltid väldigt påmind och medveten om varför jag en gång för många år sedan flyttade 110 mil rakt söderut. Men oavsett var man bor någonstans så kan man så här års njuta av att världen blir lite vackrare omkring en.

Bilden som jag har lagt in idag är en vy från min träningsrunda. Jag har börjat träna igen efter sex år. Det känns fantastiskt bra. Det som förvånar mig mest är att tröskeln för att komma igång var så låg den här gången. Jag har gått med stavar nästan ett helt år, mest för att få lite träning för armarna också. Men själva löpträningen har jag inte funderat på. Tills jag pratade med en konsult som har hjälpt mig att utveckla mitt företag. Hon hade fått ryggont efter att ha börjat träna löpning. Vi diskuterade fördelar och nackdelar och ditt och datt om träningen medan vi jobbade med annat. På kvällen samma dag som vi pratat träning letade jag fram mina gamla joggingskor. På den vägen är det.

Nu har jag varvat stavgång med löpning i tre veckor. Än är jag ingen långdistanslöpare men jag känner av fördelarna. Min puls är lite lägre. Jag har en ärftlig tendens till högt blodtryck, nu äter jag ingen medicin och trycket är fortfarande OK. Sist men inte minst: jag är gladare och orkar mera nu.

Så jag kan bara säga att vill du komma igång med träning men inte får det att lossna riktigt så kan jag rekommendera att börja med ett par gåstavar. Gå ut på lunchen, på kvällen eller tidigt på morgonen eller när det passar dig bäst. För dagbok över dina träningspass, det är en bra hjälp för att få in regelbundna pass. Ta med en kompis, då peppar man varandra. Vinsten märks nästan på en gång för du kommer att bli gladare till sinnet när motionen blir regelbunden. Jag vill önska varmt lycka till!

1 kommentar:

  1. Tack för din kommentar om mina foton; jag blev så glad!
    Nog är det ljuvligt med riktig sommarvärme. Känns nästan som semester, fast man fortfarande jobbar.
    Lycka till med dina nya träningsvanor! (Önskar att det kanske kunde smitta av sig lite via cyberspace...)
    /Anna-Karin

    SvaraRadera