onsdag 7 mars 2012

Söderbygårdens kök idag

Idag tänker jag visa vårt renoverade kök från samma hörn som i gårdagens blogginlägg. Fotot som jag lade in igår visar kökets norra hörn och var taget av mäklaren som sålde gården. Numera ser samma hörn ut så här.



Väggen bakom vitrinskåpen innehåller vattenrören till övre våningen. De var de enda rören som inte var bytta sedan huset byggdes. Därför öppnade vi väggen när vi rev bort köksinredningen. Vattenrören byttes ut för att undvika framtida ev vattenskador. Väggen rätades upp och vi monterade ny köksinredning från IKEA. De skåpluckor vi valde heter Duvbo och är ljust grå i originalutförandet. På ena ytterväggen i köket finns originalinredningen kvar med kallskafferi, bakbord och brickskåp mm. Det ville vi behålla. Därför lämnade vi samtliga dörrar, skåpluckor och lådfronter till en lackverksta som målade de gamla och de nya i samma färg för att få ett enhetligt intryck. Vi är väldigt nöjda med resultatet.

Vedspisen från Skoglund & Olson var det första vi köpte till huset. Här fanns en vedspis när huset var nytt så det var bara att knacka upp rökgången och montera in spisen. En duktig murare i grannskapet gjorde jobbet på fyra timmar. Vedspisen är den investering som vi har varit mest nöjda med i köket.



Eftersom sotarmästaren hade rätt stora säkerhetsavstånd till brännbart material runt vedspisen valde vi att helkakla väggen som är närmast. Det tog sin tid att kakla men det var jätteroligt och mycket lärorikt. Som tur var kunde min man och jag dela på jobbet, stötta och lära av varandra. Det behövs för det tar tid och kan bli rätt jobbigt att kakla när man inte har vanan inne.

Det furufärgade och lackade taket var vackert men vi ville ha färg i taket. Jag tvättade och grundade innan vi slipade golvet. Jag blandade obruten vit takfärg med ljust grå för att få exakt den kulör som vi ville ha. Jag målade takbrädorna med roller och efterströk varje varv med pensel.



Vi valde vit köksinredning som passade till husets karaktär och ålder. Vi har totalt ca 6,5 m köksbänk och för att fortsätta att knyta an till tidstypiska material blev det svarta stenskivor till köksbänkarna. För att bryta av allt det svartvita valde vi en rokokotapet som heter Spolargården och nytillverkas av Duro.

Slutligen slipades trägolvet som fanns under flera lager av träfiberskivor och korkmattor. Vi lackade fyra varv för att få en hård och slitstark yta i ett rum där det förekommer mycket hantering av vatten och andra vätskor.



Nu fyra år senare är vi fortfarande JÄTTENÖJDA med resultatet. Köket är husets hjärta, precis som det ska vara. Här umgås vi, jobbar, lever och trivs. Jag hoppas att jag med det här inlägget kan inspirera andra och stärka dig som står inför egna renoveringar. Tänk igenom före och kommunicera med resten av familjen hur ni vill ha det är de råd jag vill förmedla. Sedan vill jag bara önska varmt lycka till. Har du frågor eller funderingar är du välkommen att skicka ett mail så hoppas jag att jag kan ge ett bra svar.

Vårvarma hälsningar från Moa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar