torsdag 22 mars 2012

Operation fjärilsräddning


Av någon outgrundlig anledning är vinden på vårt sädesmagasin ett populärt ställe för nässelfjärilar att övervintra på. Vid det här laget har jag lärt mig att när vårsolen börjar värma och utomhustemperaturen stiger, då är det dags att hålla koll på fönstren i magasinet. I morse var det dags igen. Det hördes ända ut hur små tunna vingar förtvivlat slog mot glasrutorna.



En av fjärilarna var nog nyckläckt (vad kallas det när de slagit ut sina vingar utanför puppan?). Den satt stilla på tröskeln och darrade med vingarna i vinddraget. Det såg faktiskt ut som om den satt och "torkade" sina underverk till vingar.

Det blev mycket rännande upp och nedför den tvära (livsfarliga) trappan till vinden. Men jag slog inte ihjäl mig idag heller och jag lyckades rädda åtta fjärilar ut i friheten. Det känns onekligen bra. Nu ska jag fira våren med lite go´fika mitt på blanka eftermiddagen.

Hoppas att ni har en fin vårdag hälsar Moa !

1 kommentar:

  1. Det är så roligt att följa vårtecken de här dagarna!

    SvaraRadera