fredag 13 april 2012

Fat för fest


Jag gillar att tillverka själv och ta vara på begagnade prylar som kan få ny funktion eller förlängd livslängd genom att de återanvänds. Det är ett sätt för mig att bidra till att våra sopberg kanske växer i lite långsammare takt.

Keramik och porslin är på sätt och vis "miljöbovar" eftersom de materialen inte bryts ned eller kan förbrännas. De hamnar på sopstationernas deponi eller ute i naturen där vi av olika anledningar råkar tappa dem. Om tusen år eller så kommer framtidens arkeologer att gräva upp vårt porslin och vår keramik och dra slutsatser om oss utifrån de fynd som grävs fram.

För att ge udda porslinssaker nytt liv brukar jag tillverka mina egna serveringsfat. Jag letar tallrikar, ljusstakar skålar och vaser etc av god kvalitet på auktioner och loppisar. Med jämna mellanrum får jag frågor om hur det är man gör dessa fat.

Nu tänker jag redovisa en kort beskrivning så att alla som känner sig manade kan fixa sina egna fat till fester och kalas.

Du behöver en eller flera snygga tallrikar. Till att börja med använder jag ljusstakar som fungerar som fot till tallriken/tallrikarna. Man kan även använda koppar, vaser, mm som fot/fötter. Du avgör själv hur många våningar du vill ha på ditt fat. Allra enklast är fat med bara en våning. Jag tänker visa hur man gör två våningar för att höja svårighetsgraden en smula.


Nu vet jag att jag gör reklam, men det är inget som jag får betalt för utan endast min egen erfarenhet av en produkt som fäster både på porslin och metall. Jag använder limmet Loctite super glue precision. Observera dock att det limmet inte sitter så bra på glas (min egen erfarenhet). Det finns tallrikar som påminner om porslin men är lite lättare och lite "plastigare" än riktiga porslinstallrikar (troligen någon form av glasmassa), på dem har detta lim svårt att fästa. Där använder jag lim för glas istället vilket fungerar bättre.

Du behöver dessutom en märkpenna vars färg går lätt att torka bort, en linjal och lite tålamod samt tungan rätt i munnen.


Mät upp och markera mitten på den undre tallrikens ovansida och den övre tallrikens undersida. Mät diametern på foten och markera den på båda tallrikarna. Jag tycker att det är lättast att fästa ljusstaken som ska fungera som fot på undersidan av den övre tallriken först. Lägg ett tunt lager lim på ljusstakens ytterkant. För mycket lim ger en ful fog så spara på limmet. Pressa fast ljusstaken mot den övre tallrikens undersida. Här har du god hjälp av markeringarna som du gjorde med märkpennan. Eftersom limmet fäster mycket snabbt får du ingen andra chans, det gäller att göra rätt från början. Låt limmet torka, gärna en halvtimme för att vara på säkra sidan. Sedan är det dags att fästa ljusstaken mot den undre tallriken. Lägg ett tunt lager lim på ljusstakens undersida och pressa fast mot den undre tallriken. KLART!



Nu har du ett unikt, vackert serveringsfat som förgyller din dukning på nästa kalas. Lycka till med dina skapelser hälsar Moa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar