tisdag 21 februari 2012

Den bästa dagen


Den mätta dagen, den är aldrig störst.
Den bästa dagen är en dag av törst.
Nog finns det mål och mening i vår färd-
men det är vägen, som är mödan värd.
Det bästa målet är en nattlång rast,
där elden tänds och brödet bryts i hast.
På ställen, där man sover blott en gång,
blir sömnen trygg och drömmen full av sång.
Bryt upp, bryt upp! Den nya dagen gryr.
Oändligt är vårt stora äventyr.

Karin Boye ur diktsamlingen "Härdarna"

Karin Boye har tillhört mina husgudar ända sedan jag var i tonåren. Med det makliga och bekväma liv som jag lever i dag har hon tidvis fallit i glömska. Men så, rätt som det är så gör hon sig påmind igen. Som nu.

Den bästa dagen är en dag av törst. Jag har en tid känt av det, att törsten gör sig påmind. I mitt fall handlar det om kunskapstörst. Jag ansökte för en tid sedan om medel från ALMI för att utbilda mig och utveckla mitt företag. I fredags fick jag min ansökan godtagen och medel beviljade. Idag har jag bokat in min utbildning. Det ser jag verkligen fram emot och jag har stora förväntningar.

Till förmiddagsfikat blev det semla för att fira lite. Hoppas att du som läser har haft en god dag och kanske har något stort eller smått att fira. Det är ju bara en gång om året som det är fettisdag. (Och för min del blir det extra tempo på gympan ikväll.)

1 kommentar:

  1. Jag imponeras av alla som startar eget, heja dig som ska vidareutbilda dig. Du var helt klart värd en semla.
    Och angående täcken, jag är så långt ifrån expert på rengöring av såna man kan komma. Dom jag köpt har alla varit fina och fräscha.
    Kramar
    AnnaMaria

    SvaraRadera